Hímestojás festése ibolya virággal



 Az illatos ibolya (Viola odorata), népies nevén: lila ibolya, violetta, vénuszvirág vagy bájos ibolya az ibolyafélék (Violaceae) családjának Viola nemzetségébe tartozó évelő növény, Európában és Ázsiában őshonos, de Észak-Amerikában is elterjedt.

Kora tavasszal, enyhébb időben már tél végén elkezdi nyitni illatos kék, lila vagy fehér virágait.

Igénytelen növény, és bár az árnyékot kedveli, a napos területeken is megtelepszik. 

Gyógynövényként már régóta ismert, köptető, nyákoldó, nyugtató és vérnyomáscsökkentő hatású. A frissen szedett, összeaprított virágokból és levelekből forrázva ibolyateát készíthetünk. Színező hatása miatt teakeverékeknek is kedvelt összetevője. Ehető virága tavaszi saláták, édességek alkotóeleme vagy dísze lehet.

 Hazánkban az ibolyafélék közül a sárga ibolya (Viola biflora), a dombi ibolya (Viola collina) és a lápi ibolya (Viola stagnina) gyűjtése viszont tilos, mert ezek védett növények.


  • Festéshez az ibolya virágát gyűjtöttem. Az ibolyavirág gyűjtése igen időigényes folyamat. Csodálatos illata viszont már a hazaúton is kárpótolt. 
  • Egy főzthez 2.5-3 maréknyi ibolyát szedtem, reméynkedve az intenzív színvilágban. Kis, piros, zománcozott fazekamban 2,5 dl vízzel főztem felMiután felforrt a festőlevem még 2-3 pecig hagytam takarék lángon az egészet, majd kitettem lehűlni a friss levegőre. 
  • A kihűlt levet leszűrtem és 3 pohárba adagoltam. Mindegyikbe tettem 2-3 szemnyi timsót és ebbe került bele a fehér héjú tojás.
  • A tojások 24 órát töltöttek a festőlében. Közben folyamatosan igyekeztem forgatni őket, hogy ne legyen foltos a végeredmény. Gyönyörű, mély zöld hímestojásokat kaptam. Az a feltételezésem, ha nem tettem volna bele timsót, akkor egy világosabb, inkább sárgába hajló zöldet kaptam volna.
  • Viszont egy festőlé csak egy tojást fest meg. A következő tojás már csak halványan bezöldítette, de közel sem értem el vele az első festőlé adta hatást.
  • Mivel a hímesre viasszal írtam rá az ibolya nevét, ezért végig csak hideg festőlevet használtam, mivel a meleg fstp leolvasztotta  volna a feliratot. Olvasztásnál a tojás teljes felületét bevontam viasszal és úgy melegítettem le róla a feliratot is. A hímes ilyenkor a növény csodálatos illatát újra előcsalogatja. Nagyon szeretem.



!!!(Ne feledd, a timsó nem mérgező, de nem is ennivaló. 
Hímestojás festőlevet mindig úgy készítsünk, hogy körültekintően megismerjük a növény és a felhasznált anyagok tulajdonságait. 
Ennivaló hímestojáshoz nem használunk veszélyes alapanyagokat)!!!

És ha nem tudod mi az a timsó és miért használom, 
az alábbi linken olvashatsz róla:



Irodalom:

Illatos ibolya – Wikipédia (wikipedia.org)

Az illatos ibolya - Magyar Mezőgazdaság (magyarmezogazdasag.hu)

Rapaics Rajmund: A magyarság virágai


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések