Karmazsin bogyó (alkörmös)

Karmazsinbogyó, alkörmös, berzseny vértfű, festőszőlő, festőbogyó. 
Már a különböző nevei is arra utalnak, hogy ez a növény több, mint egy egyszerű gyomnövény.

A karmazsinbogyónak Magyarországon két fajtája ismert a kínai és az amerikai

A kínai alkörmös.  (Phytolacca acinosa) szára egyenes, felfelé tör, levelei nagyok, a bogyói nyár közepén érnek be. Előszerettel ültetik dísznövényként a kertekben. Gyorsan növekedik és terjed. 

Az amerikai alkörmös  (Phytolacca americana) akár októberig is tud folyamatosan teremni, ágai gyengébbek, levelei kisebbek az előbb említett rokonához képest, de a legszembetűnőbb különbség, hogy a kifejlett, érett bogyói nem tagolódik cikkekre.


        Kínai alkörmös. (Fotó: Gajdos Zsuzsanna)                   Amerikai alkörmös (Fotó: Internet)


!!! Az alkörmös mérgező növény. !!!

A fiatal növény még nem vagy csak alig termel mérgező vegyületeket, ilyenkor hajtásai és zsenge levelei megfőzve (a spárgához vagy spenóthoz hasonlóan) ehetőek. A benne levő hányást, hasmenést okozó anyagok egy része főzés közben lebomlik. Európában dísz- valamint festőnövényként ültették.

Az idősebb növényben található hatóanyagok hasmenést és gyomorfájást okozhatnak, mint az alkaloid (fitolakcin), gyanta (fitolakkatoxin), szaponinvegyület (fitolakkagenin) és mérgezô növényi fehérje, a lektin. Általánosságban ezek miatt a hatóanyagaik miatt kerültek rá a mérgező listára.

Egyes értesülések szerint bár az unió területén élelmiszeripari célokra felhasználni tilos, de Kínában és unión kívül még a mai napig elterjedt ételfesték és színezőanyag. Sok országban még ma is a borok színének elmélyítésére használják. 

Mivel termései tényleg elég szépek és hívogatóak, így célszerű gyerektől és háziállatoktól távol tartani a biztonság kedvéért. A gyógyszeripar viszont a mai napig ismeri, elfogadja hánytatószerként és hashajtóként.


Szóval ennyi így hirtelen a fontos tudnivalókról, most pedig elmesélném én is az élményeimet. :)

A karmazsinbogyóval (nekem ez a neve jött be nagyon) idén próbálkoztam másodszor. Tanulva ez előző év tapasztalataiból, a kínai alkörmösből szedtem egy komolyabb mennyiséget, amit kiporcióztam, felcímkéztem és betettem a mélyhűtőbe. 

Ennek két oka is van:
1. A kínai alkörmös július vége felé ért be idén. Viszont ez a növény ezután nagyon hamar lehullatja a bogyóit, szóval cselekednem kellett.
2. A szárított bogyója sajnos meg sem közelíti azt a színhatást, amit a lédús.

Szóval, a hűtőnk eleve csekély kapacitását borzasztó optimistán megint csak csökkentettem. Viszont az alkörmössel történő festéssel még mindig elég rosszul haladtam.

A tavalyi próbálkozásom során, ahogy a többi bogyónál is, megfőztem egy kisebb mennyiséget a fazékban annyi vízzel ami ellepte, hozzátettem a megszokott adalékanyagot, de még így is olyan szánalmasra sikeredett, hogy szégyelltem kitenni a közösségi média oldalamra. 


                            2022-ben  amerikai alkörmös                    2023-ben  kínai alkörmös

Szerintem az idei év a próbálkozása kicsit jobb lett. Szebb lett a lila, egyenletesebb lett a festés. 
Amit egyszerűen nem értek, miért van az, hogy az a szép növény, ami a bogyózásnál egy csodálatos magenta színt festett a papírtörlőre, egy ilyen unalmas lila színhatást eredményez főzés után a tojásra. 


Ugyanebből a főzött festékből készült egy klasszikus növényi tinta is, ami egy erősebb lilát hozott a papíron.  Azóta már tudom, hogy ez a szín fakul az idő múlásával.


Aztán egyszer csak... az egyik legtrendibb videomegosztó portálon rátaláltam, hogy készítenek a karmazsinbogyóból növényi tintát alkohollal. (Link a források között.) Ez a tinta olyan lett, mint az álom. Ilyen magenta színt álmodni sem mertem volna:  



Azt még nem tudom, hogy a tojásokra hogy fogom rávarázsolni ezt a színt, de ha sikerül, biztos, hogy jelentkezem vele. 

Szóval a próbálkozás és a gondolkozás mindig meghozza az eredményét. Merjetek bátran kísérletezni.



 Forrás: 
1. https://agroforum.hu/szakcikkek/hazikert/alkormos-mergezo-vagy-hasznos-noveny/

2. https://vm.tiktok.com/ZGJ3qu3sx/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések